Dieta kobiety ciężarnej

Jesteś w ciąży?

Zrezygnuj z kawy, papierosów i alkoholu.

Dieta kobiety ciężarnej powinna być dobrze zbilansowana i obfitować w pełnowartościowe produkty spożywcze. Każdego dnia w diecie przyszłej mamy powinny znaleźć się produkty z wymienionych niżej grup :

  • świeże owoce i warzywa
  • pełnoziarniste pieczywo, makaron lub ryż
  • olej, oliwa pochodzenia roślinnego
  • ryby, mięso, jaja, mleko i jego przetwory, orzechy i rośliny strączkowe

Składniki odżywcze potrzebne w ciąży

KWAS FOLIOWY – niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, zwłaszcza w pierwszych kilku tygodniach ciąży. Dostarczanie organizmowi kwasu foliowego zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych chorób dziecka, takich jak m.in.: rozszczepu kręgosłupa, zajęczej wargi, wad serca. Kwasu foliowego szukaj w: szpinaku, brokułach, burakach, bananach, orzechach, kiełkach zbóż, razowym oraz białym pieczywie, ziemniakach, tłustych rybach, soku pomarańczowym.

BIAŁKO - jest składnikiem tworzącym komórki dziecka i w dużym stopniu jest  odpowiedzialne za prawidłowy wzrost płodu. Białko znajduje sę w: przetworach mlecznych, chudym mięsie, rybach, jajach, warzywach strączkowych, pełnoziarnistych kaszach, chlebach, makaronach. Najlepiej będzie, jak zapewnisz sobie białka pochodzenia zwierzęcego oraz roślinnego.

WAPŃ – jest głównym budulcem kości płodu. Jeśli dziecko otrzymuje go zbyt mało czerpie wapń z organizmu mamy, co osłabia jej zęby i kości. Wapń można znaleźć w mleku i jego przetworach. Należy wypijać dziennie 3- 4 szklanki mleka lub przetworów mlecznych (jogurtu, kefiru).

WITAMINA D – jest ważna w procesie przyswajania wapnia. Znajdziesz ją w: migdałach, warzywach liściastych (takich jak szpinak, szczaw), soczewicy, łososiu, sardynkach, suszonych morelach.

ŻELAZO – zapewnia prawidłowe powstawanie krwi dziecka i wzmacnia krew matki. Jeśli dieta mamy nie jest dostatecznie bogata w żelazo, grozi jej anemia. Żelazo znajdziesz w: chudym czerwonym mięsie, żółtku jajka, orzechach, płatkach owsianych, fasoli, zielonych warzywach (szpinaku, brokułach, brukselce), kaszach. Łatwiej przyswaja się żelazo ze źródeł zwierzęcych. Jeśli jesteś wegetarianką, przyjmuj więcej witaminy C, która pomaga w przyswajaniu żelaza.

WITAMINA C – bierze udział w powstawaniu kolagenu, czyli białka od którego zależy prawidłowy rozwój tkanek. Poza tym podnosi waszą odporność. Organizm jej nie magazynuje, więc powinna się znaleźć w codziennej diecie. Witaminy C szukaj w: owocach cytrusowych, papryce, pomidorach, natce pietruszki, truskawkach,czarnych porzeczkach i żurawinie.

CYNK - wpływa na stan skóry, włosów, paznokci mamy i dziecka. Cynk znajdziesz w: kiełkach pszenicy, pestkach słonecznika, chudym mięsie.

Produkty zalecane w ciąży :

  • płatki owsiane, które posiadają kwas foliowy, wit. B6 i żelazo
  • szparagi, suszona żurawina, czarna porzeczka, które zawierają mnóstwo wit. C
  • ryby morskie są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych potrzebnych do rozwoju oczu i ukł. nerwowego dziecka
  • truskawki bogate w błonnik i witaminę C
  • czerwona papryka zawiera beta karoten i wit. C
  • nabiał w postaci mleka, jogurtów, serów, kefirów i maślanek
  • suszone owoce : śliwki, morele będą pomocne w problemach z wypróżnianiem

Produkty zakazane w ciąży :

  • surowe jajka i mleko, ponieważ mogą być skażone salmonellą
  • surowe mięso np. tatar grozi zarażeniem toksoplazmozą
  • mocna kawa, cola, napoje energetyczne zawierają mnóstwo kofeiny i środków pobudzających, które mogą źle wpływać na układ krążenia dziecka.
  • sery pleśniowe i camembert mogą zawierać bakterie listerii, która powoduje nawet poronienia
  • surowe owoce morza i ryby mogą być nosicielami pasożytów i bakterii
  • bardzo duże ilości wątróbki, ponieważ wit. A zawarta w wątrobie w nadmiernych ilościach może wywołać zaburzenia w rozwoju płodu
Udostępnij wpis:

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>