Zapotrzebowanie na witaminy w ciąży – czy potrzebna jest suplementacja?

Organizm kobiety w ciąży, przechodzi w krótkim czasie szereg ogromnych zmian, które rzutują na gospodarkę witaminową. Rozwijające się w ciele matki dziecko wymaga zwiększonej podaży niektórych pierwiastków i minerałów, ponieważ potrzebuje ich do prawidłowego rozwoju.

Podstawą w przyjmowaniu odpowiedniej ilości składników odżywczych nie powinna być jednak suplementacja gotowymi preparatami dostępnymi w aptece. Najważniejsza dla ciężarnej jest zróżnicowana i dobrze zbilansowana dieta oparta na warzywach, owocach i żywności nie przetworzonej. Odpowiednią żywnością można bowiem zaspokoić wzmożone potrzeby witaminowe.

KWAS FOLIOWY

Jest to jedyny suplement diety w tabletkach, który należy bezwzględnie przyjmować przez pierwsze trzy miesiące ciąży. Witamina B6 (kwas foliowy) zapobiega bowiem rozwojowi wad wrodzonych cewy nerwowej u płodu, które mogą skutkować rozszczepem kręgosłupa, wodogłowiem lub  bezmózgowiem. Suplementację kwasem foliowym dobrze jest zacząć już na 2-3 miesiące przed planowanym  zajściem w ciążę.

Kwas foliowy znajduje się również w wielu produktach spożywczych, takich jak : szpinak, brokuły,  brukselka, natka i korzeń pietruszki, papryka oraz owoce kiwi, kiełki zbóż, jajka, soja, soczewica, groch, pełnoziarniste pieczywo, ryż brązowy

WITAMINA C I  A

Pierwsze 3 miesiące ciąży to bardzo intensywny okres różnicowania się komórek płodu. Będą one wchodziły w skład poszczególnych układów i narządów maluszka. Niedobór witamin i składników mineralnych może powodować uszkodzenia w budowie płodu. Właśnie dlatego tak ważne jest dostarczanie do organizmu czynników potrzebnych do organogenezy. Jednym z nich jest szeroko wszystkim znana witamina C, która ma działanie antyoksydacyjne oraz prowitamina A (beta-karoten). Razem tworzą one system ochrony przed działaniem wolnych rodników. Witamina C ma również za zadanie wspomagać wchłanianie żelaza, zapobiegając wystąpieniu anemii z niedoboru tegoż pierwiastka. By zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę zostało zaspokojone, w diecie każdej ciężarnej powinno znaleźć się dużo warzyw i owoców. Dobrymi źródłami witaminy C są: owoce cytrusowe, kiwi, jabłka, porzeczki, maliny, truskawki, cebula, brokuły, brukselka, pomidory, natka pietruszki, owoce dzikiej róży. W momencie kiedy kobieta nosi pod sercem bliźnięta, ma stwierdzone ciśnienie indukowane ciążą lub cukrzycę ciężarnych należy wprowadzić sztuczną suplementacje witaminą C.

Witamina A jest odpowiedzialna za prawidłowe różnicowanie się komórek nabłonkowych u płodu. Bierze również udział w procesach odpowiadających za prawidłowe widzenie. Prawidłowy poziom  witaminy A zabezpiecza płód przed upośledzeniem wzrostu wewnątrzmacicznego. Hiperwitaminoza (zbyt wysoki poziom we krwi) dotycząca witaminy A może być jednak  szkodliwy. Nie należy zatem na własną rękę przyjmować suplementów diety, zawierających  witaminę A. Głównym źródłem witaminy A w ciąży powinno być  mleko i przetwory mleczne, jaja oraz ryby. Warzywa, które są bogate w ów pierwiastek powinny być spożywanie w ograniczonych ilościach tj marchewka, dynia i czerwona papryka. Wątróbki drobiowej i wieprzowej najlepiej  unikać.

WITAMINY Z GRUPY B

Wiele kobiet we wczesnej ciąży skarży na bardzo uciążliwe mdłości. Jednym z powodów ich występowania jest niedobór witaminy B6. By uzupełnić poziom witaminy B6 należy spożywać dużo ryb, drobiu, jaj, mleka i drożdży. Jeżeli występują silne wymioty należy skonsultować się z lekarzem ginekologiem, który zaleci doustna suplementację witaminą B6 w dawce 2 mg dziennie. Witaminy z grupy B odgrywają ważną rolę w procesie przemiany materii, a ich niedobór wpływa niekorzystnie na układ krążenia i układ nerwowy.

WITAMINA E

W czasie ciąży zapotrzebowanie na witaminę E wzrasta o 33 proc. Jest ona pierwiastkiem, który popularnie nazywany jest witaminą młodości, ponieważ pomaga zwalczać wolne rodniki. Jest bardzo ważnym składnikiem każdego zdrowego organizmu. Odpowiada między innymi za prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego i zapobiega poronieniom i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego.

Witaminę E można znaleźć w olejach roślinnych, orzechach, pestkach słonecznika, ziarnach zbóż, kiełkach, ciemnozielonych warzywach liściastych, podrobach, jajkach. Należy jednak pamiętać, ze niszczy ją wysoka temperatura, dostęp do tlenu i światła oraz mrożenie. Oleje roślinne, które są bogate w witaminę E warto przechowywać w dobrze zamkniętych butelkach oraz zaciemnionych miejscach.

JOD

Prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, nie tylko podczas ciąży jest uwarunkowane prawidłowym poziomu  jodu we krwi. Obecność tego pierwiastka jest bardzo ważna w diecie przyszłej mamy, Przez całą ciążę, a zwłaszcza w pierwszych tygodniach, bardzo ważna jest również odpowiednia podaż jodu, bo od tego zależy prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Jod łącznie z hormonami tarczycy niezbędne są do rozwoju mózgu i kości dziecka. Ich niedobór może spowodować ciężkie upośledzenie umysłowe płodu (kretynizm), wady układu kostnego, a także przedwczesne odklejenie się łożyska czy poronienie. Jod zawierają następujące składniki spożywcze :  sól morska jodowana, ryba morska, woda mineralna)

KWAS DHA

Niestety w diecie Polek maja miejsce również niedobory nienasyconych kwasów tłuszczowych z omega -3 uże niedobory niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, zwłaszcza kwasu DHA. Głównym źródłem kwasu DHA są ryby morskie i owoce morza. Kwas DHA ma bardzo korzystny wpływ na rozwój układu nerwowego i narządu wzroku dziecka.

======================================================================

Udostępnij wpis:

    6 komentarzy nt. „Zapotrzebowanie na witaminy w ciąży – czy potrzebna jest suplementacja?

    1. Wszelkiego rodzaju dostarczanie witamin namszemu organizmowi pozwala na szybsze leczenie oraz regeneracje. Dlatego witaminy są bardzo wazne. Świetnie opisane poszczególne witaminy. Pozdraiwam

    2. Niespodziewanie zaszlam w druga ciaze. Kiedy jeszcze nie wiedzialam ze to ciaza, zauwazylam takie objawy jak: duze oslabienie, nudnosci, wypadanie wlosow. Bylam przerazona. Jednoczesnie karmie jeszcze piersia 18 miesiecznego malucha. Ciezko nadrobic mi niedobor witamin nie majac kompletnie apetytu. Ciagle jest mi niedobrze. Najbardziej smakuje mi goraca, gorzka herbata i sucha bulka. Ale tym nie zaspokoje zapotrzebowania na zelazo, dlatego biore witaminy. Teraz powoli odstawiam mojego malucha od piersi, a z czasem, mam nadzieje ze zaczne jesc wiecej wartosciowych produktow.

    3. ciekawie opisane witaminy. ja jestem zwolenniczka suplementacji, a jeszcze
      rozmawialam ze swoja lekarka i polecila mi brac prenatal az do konca ciazy.
      w koncu od naszej diety zalezy prawidlowy rozwoj plodu.

      • Od diety przyszłej mamy rzeczywiście zależy, niestety suplementacja preparatami niewiele ma wspólnego ze zdrowym stylem życia. Suplementy diety moga w ogóle się nie wchłaniać, bo nie wymaga się, aby ich działanie było potwierdzone badaniami klinicznymi. Myślę, że warto się zastanowić nim połkniemy jakąkolwiek tabletkę w ciąży – to sama chemia.

    4. Też miałam problem z niedoborem kwasów omega 3, ale ryby nie są dobrym źródłem DHA, są nafaszerowane kancerogennymi toksynami i antybiotykami, już nie wspomnę o metalach ciężkich, więc jak to ma być dobre dla organizmu kobiety i tym bardziej dziecka? Dla zdrowia swojego i dziecka lepiej łyknąć pigułkę. Biorę Gold Omega 3 i po ciąży będę brać nadal ze względu na ich korzystny pływ na układ sercowo naczyniowy. Ponoć nawet pomagają regulować poziom cholesterolu.

      • Jeśli nawet decydujemy się nie brać suplementów witamin bo np prowadzimy bardzo zdrowa dietę to myślę że suplementowanie DHA jest jak najbardziej potrzebne. Za mało go możemy dostarczyć w diecie zwłaszcza roślinnej. Polecam Omegamed optima forte. Lekarka mi go zaleciła na zamianę Femibionu który brałam w pierwszym okresie ciąży. Jest co prawda drogi ale DHA pozyskiwane do niego jest z glonów z kontrolowanej hodowli nie z ryb które jak mówisz są najczęściej skażone rtęcią itp. substancjami niszczącymi dziecko i to mnie przekonało.

    Odpowiedz na „SandraAnuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>