W dzisiejszym piątkowym cyklu o zmysłach – WĘCH
Co na ten temat mówią encyklopedie?
Węch – jeden z dwóch – obok smaku – zmysłów chemicznych. Działanie węchu polega na wykrywaniu zapachów i rozpoznawaniu bodźców, jakimi są cząsteczki określonych związków chemicznych lub ich mieszaniny.
Co może powiedzieć na ten temat położna?
Rozwój węchu u płodu zaczyna się już około 9 tygodnia ciąży, kiedy to tworzą się komórki nabłonka węchowego, jednak dynamiczny rozwój węchu rozpoczyna się w 30 tygodniu ciąży kiedy to jama ustna płodu zostaje odczopowana. Zapach daje noworodkowi przede wszystkim poczuciem bezpieczeństwa. Dzieję się tak dlatego, że płyn owodniowy, w którym przez 9 miesięcy przebywa płód ma podobne składniki zapachowe jak mleko, pot czy ślina matki. Dowiedziono, że noworodki karmione butelką już 2 tygodnie po urodzeniu nie są w stanie rozpoznać zapachu mamy. Przeprowadzono eksperyment, który dowiódł, że noworodek już w pierwszym tygodniu życia rozpoznaje swoją mamę po zapachu – mleka i potu. Obok jednego policzka noworodka położono pieluszkę tetrową, którą podczas karmienia używała jego mama, obok drugiego policzka położono pieluszkę innej mamy. Obserwacje dowiodły, że dziecko instynktownie obracało główkę w stronę pieluszki pachnącej jego mamą
Jak ćwiczymy zmysł węchu?
Od jakiegoś czasu córcia chętnie używa określeń „pachnie” i „śmierdzi”. Mieszkamy na wsi więc feria zapachów jest tutaj szczególnie bogata Kwiaty, drzewa, zboża, zioła….tutaj nawet deszcz pachnie intensywniej. Smrodów też jakby więcej : wywożony na pola gnój, hodowle kur i świń, wypompowywane szambo u sąsiada, dym z komina. My poznajemy też jednak te „mniejsze” zapachy, które towarzyszą nam nacodzień. Nasz Zmysłowy piątek rozpoczęłyśmy z córką od zdiagnozowania organu odpowiedzialnego za to, że czujemy Szybko ustaliłyśmy, że to nos. Zabrałyśmy się więc za wnikliwe oglądanie różnych nosów, wycinanie ich z gazet oraz naklejanie na kartkę
Następnie pytałam córeczkę co według niej ładnie pachnie a co śmierdzi. Pierwsza kategoria znajduje się po lewej stronie, druga po prawej Spieszę z wyjaśnieniem : po lewej od góry pachną kwiatki, maliny, płyn do kąpieli, trawa i perfumy a śmierdzi : kupa (pierwsze powiedziane bez zastanowienia ), dym, robaki (???), gotująca się kapusta. Wszystkie te pomysły miała córka i do teraz zachodzę w głowę dlaczego śmierdzą jej robaki
Rysowałyśmy też różne rodzaje nosów Trzy koła na dole to dzieło mojej latorośli. Potem dopasowywałyśmy swoje do narysowanych.
Na koniec przeniosłyśmy się do kuchni gdzie wąchałyśmy przeróżne produkty. Dzieliłyśmy je na te ładnie pachnące i brzydko, wybrałyśmy który zapach podoba nam się najbardziej i zgadywałyśmy z zamkniętymi oczami jaki zapach czuje nasz nos.
Więcej o węchu poczytacie na blogu Projekt : Człowiek i innych zaprzyjaźnionych.
A za tydzień w ramach projektu Zmysłowe Piątki – wpis o zmyśle smaku.
Szkoda że się nigdy nie dowiemy czemu robaki śmierdzą
Pozdrawiam serdecznie
Super zabawa z nosami – wycinanie, klejenie, rysowanie, dopasowywanie podoba mi się. plus doświadczenia – bezcenne
Wow! Ciekawe to, co piszesz o węchu u niemowląt. Podoba mi się pomysł z rysowaniem nosów i dopasowywaniem swoich. Pozdrawiam.
Super pomysły na kreatywną i wspierającą rozwój zabawę z maluchem. U nas zabawa z węchem skończyła się na wyjątkowo aromatycznej pracy plastycznej: kwiatku wyklejanym różnymi przyprawami. Kwiatek wyszedł kolorowo a do tego pachniał! Bazylią, kurkumą, imbirem, papryką…
Ach i jeszcze wracając do zapachów ładnych i brzydkich. Córcia z kolei uważa, że bardzo ładnie pachnie PARÓWKA