Dieta kobiet karmiących piersią

Karmienie piersią jest najlepszą decyzją jaką podejmują kobiety po porodzie. Mleko matki zawiera wszystkie składniki odżywcze i cenne przeciwciała, które trafiają do dziecka w odpowiedniej ilości. Żadne dostępne na rynku mleko sztuczne nie jest tak dobre dla organizmu dziecka jak właśnie mleko matki. Wiele kobiet boryka się z decyzją o karmieniu w sposób naturalny, tłumacząc to w różnoraki sposób.

Część zwala winę na piersi, które produkują za mało mleka, inne boją się wyrzeczeń żywieniowych. Tymczasem dieta matki karmiącej piersią nie różni się zasadniczo od tej jaką stosowała w ciąży. W okresie prenatalnym dziecko poznaje różne smaki poprzez płyn owodniowy, do którego dostaje się pokarm jaki matka spożyła. Dlatego własnie nie narzuca się rygorystycznych diet dla kobiet w tym okresie. Istnieją produkty ogólnie przyjęte, które należy uniknąć ponieważ mogą wywołać alergię u dziecka. Przynajmniej na początku mlecznej drogi należy je wykluczyć z diety. Podczas karmienia piersią zwiększa się zapotrzebowanie na kalorie, białko, witaminy i związki mineralne. Nadmiar tkanki tłuszczowej, jaki wytworzył się w czasie ciąży, to zapas przygotowany do produkcji mleka. Pamiętaj aby wraz z pokarmem dostarczać organizmowi odpowiednich ilości składników odżywczych. Ma to istotne znaczenie dla Twojego zdrowia oraz dla wytworzenia pełnowartościowego mleka.

Organizm kobiety w czasie laktacji produkuje ok. 1 litra mleka dziennie. W swoim składzie zawiera ono najlepszą ilość składników odżywczych i przeciwciał. Pokarm kobiecy jest zawsze jałowy i świeży, ma właściwą temperaturę. Jego skład zmienia się wraz z wiekiem i potrzebami dziecka.

Podstawowe zasady diety matki karmiącej (tzw. 3xU):

  • umiarkowanie – dieta powinna być lekkostrawna,
  • uregulowanie – 4-5 posiłków dziennie o tych samych porach, z czego 3 większe ( I śniadanie, obiad i kolacja),
  • urozmaicenie – spożywanie różnorakich produktów, dostarczających zbilansowaną ilość najważniejszych składników odżywczych.

Produkty zalecane w diecie matki karmiącej piersią:

  • będące źródłem białka – mleko i jego przetwory (jogurty, kefiry, maślanki), sery żółte, twarogowe, mięso, wędliny, ryby jaja,
  • będące źródłem tłuszczów – masło, oleje roślinne,
  • będące źródłem węglowodanów – warzywa, owoce, produkty zbożowe (kasze, makarony, ryż, pieczywo)
  • dodatkowo wzrasta zapotrzebowanie na płyny. Najlepiej sięgać po niegazowaną wodę (1,5-2l. dziennie). Można pić słabą herbatę, soki owocowe, przeciery warzywne. Nie wolno w żadnym razie pić alkoholu!!!!

Ograniczenia w diecie matki karmiącej piersią:

  • produkty wzdymające – fasola, groch, kapusta, cebula – mogą powodować kolki u dziecka,
  • ostre przyprawy – chilli, papryka, musztarda, chrzan, pieprz w dużej ilości – drażnią niedojrzały przewód pokarmowy dziecka, mogą wywołać wysypkę rumieniową; czosnek – zmienia smak mleka i powoduje niechęć do ssania piersi
  • potrawy ciężkostrawne – dania smażone, tłuste sery, śmietana, kremy śmietanowe – mogą powodować bóle brzucha
  • produkty konserwowe – wędliny peklowane, potrawy z puszek, produkty sztucznie aromatyzowane i barwione
  • mocna kawa i herbata – pobudzają i mogą powodować niepokój i zaburzenia snu u dziecka
  • alkohol, nikotyna, narkotyki – bezwzględnie zakazane!

U kobiet z obciążonym wywiadem alergicznym zaleca się unikanie w czasie karmienia piersią produktów alergennych, gdyż mogą one wywołać uczulenie u dziecka. Najczęstszym i zarazem najsilniejszym alergenem jest białko mleka krowiego i jaja kurzego. Każdy nowy produkt wprowadzaj do swojego jadłospisu osobno, obserwując reakcję dziecka.

Produkty silnie alergenne:

orzechy, orzeszki ziemne i laskowe, owoce cytrusowe, czekolada, kakao, ryby, wołowina, cielęcina, jaja, mleko krowie, miód, produkty zbożowe z pszenicy.

Produkty hipoalergenne (bezpieczne):

mięso z: kurczaka, indyka, królika, strusia, gołębia; owoce – jabłka, gruszki, maliny, porzeczki, agrest, morele, brzoskwinie, borówki, jagody, wiśnie; warzywa – marchew, brokuły, dynia, ziemniaki, buraki; produkty zbożowe – ryż, kleik ryżowy, mąka i kasza kukurydziana, kasza jaglana, mąka i skrobia ziemniaczana, kasza gryczana.

Produkty, które mogą wywołać kolkę u dzieci:

czosnek, cebula, kapusta, rzepa, kalafior, suszone śliwki, rabarbar, fasola, groch, rzodkiewka, sery topione.

Pamiętaj! Każde dziecko i jego matka są inne. Wybór produktów powinien być dobrany indywidualnie, zgodnie z tolerancją organizmu matki i dziecka.

Udostępnij wpis:
    Kategorie: Laktacyjne S.O.S., Porady. Tagi: , . Autor: Joanna Zasimowicz-Głucha. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

    O Joanna Zasimowicz-Głucha

    Witam. Mam na imię Joanna i jestem położną z kilkuletnim stażem pracy. Ukończyłam Wyższe Studia Magisterskie na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu o kierunku Położnictwo. Początkowo doświadczenie zawodowe zdobywałam pracując w Ginekologiczno-Położniczym Szpitalu Klinicznym w Poznaniu. Obecnie jestem położną środowiskowo-rodzinną. Sprawuję opiekę nad kobietami w ciąży, połogu i noworodkami. Wiem, jak ogromnym zaufaniem darzą mnie pacjentki stąd pomysł na ten blog - udzielenie specjalistycznych, fachowych informacji z dziedziny położnictwa i ginekologii. Mam nadzieję,że niejednej kobiecie pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości oraz udzielić informacji na nurtujące pytania. Prywatnie jestem mamą rocznej Dominiki. W pracy dzielę się z innymi kobietami własnym doświadczeniem połączonym z wiedzą merytoryczną. Moje zainteresowania to: medycyna,psychologia,genetyka i antropologia. Uwielbiam podróże, dobrą kuchnię oraz długie rozmowy o wszystkim i o niczym.

    7 komentarzy nt. „Dieta kobiet karmiących piersią

    1. Witam!
      Moja córka ma 2 tygodnia, karmię piersią i staram się unikać produktów wywołujących kolki. Mimo spożywania głównie ziemniaków gotowanej marchewki , piertuszki, kopru , selera, drobiu, polędwicy wieprzowej i chudego mięsa (duszone lub gotowane), córka ma naprzemiennie kolkę albo zaparcie. Proszę o radę co powinnam jeść żeby moja córka nie musiała się tak męczyć? Powoli boję się jeść cokolwiek bo co wieczór mała przeraźliwie płacze przez kilka godzin, albo nie potrafi zrobić kupki co też prowokuje ją do płaczu

    2. Witam, mam takie pytanie jak mogę rozpoznać, że u mojego 6 tygodniowego synka pojawiła się alergia na białko mleka krowiego?

    3. Pokarm jest tworzony z krwi matki, także jedzenie kapusty może co najwyżej wywołać wzdęcia u matki. Przestarzałe teorie… Kolka jest wynikiem niedojrzałości układu pokarmowego dziecka, spożywania przez nie zbyt dużej ilości laktozy oraz nadmiernego połykania powietrza w trakcie ssania.

      • Tak nie do końca z krwi matki, bo zabrzmiało to strasznie ;) Laktocyty, które tworzą pęcherzyki mleczne pobierają z krwi matki substancje odżywcze. I faktycznie najnowsze badania mówią, żeby kobieta jadła wszystko to na co ma ochotę. Oczywiście ze zdrowym rozsądkiem :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>