Praktyczne porady na ciążowe dolegliwości

Wraz z rozwojem ciąży kobiety odczuwają zmianę samopoczucia. Burza hormonów i stres jaki ciężarne przechodzą, wpływają na wahania nastrojów. Do tego dochodzą typowe dla okresu ciąży objawy. Ich stopień i obecność różnią się wśród kobiet. Każdy organizm jest inny i każda ciąża przebiega inaczej. Niektóre objawy możesz odczuwać jako mniej lub bardziej dokuczliwe. Czasem w ich zwalczaniu pomocne okazują się domowe sposoby. Jeśli jednak twoje ogólne samopoczucie jest złe, bądź nie radzisz sobie z konkretnymi dolegliwościami poproś o poradę swojego lekarza. Poniżej znajdziesz porady na najczęstsze dolegliwości, które przechodzą kobiety w ciąży.

   1.  NUDNOŚCI

  • unikaj zapachów i pokarmów wywołujących nudności.
  • jedz częściej w mniejszych ilościach.
  • unikaj produktów o dużej zawartości tłuszczów i cukru.
  • dostarczaj organizmowi produktów węglowodanowych: krakersy, sucharki, płatki śniadaniowe, owoce i warzywa.
  • pamiętaj o odpowiedniej ilości płynów.
  • spaceruj.
  • pomocne bywają herbatki imbirowe.
  • istnieją leki dla kobiet w ciąży na nudności.

   2.  ZGAGA

  • wyeliminuj z diety kawę, alkohol, miętę.
  • unikaj czekolady i tłustych potraw.
  • ogranicz spożywanie pokarmów kwaśnych i ostrych.
  • jedz mało ale częściej.
  • przed spaniem nie jedz.
  • spożywaj pokarmy powoli.
  • pij między posiłkami a nie w ich trakcie.
  • wzbogać dietę o produkty mleczne – przynoszą często ulgę.
  • podczas spania układaj głowę powyżej ciała.

3.   ZAPARCIA

  • codziennie pij ok.3 litrów napojów – wody niegazowanej i soków owocowych oraz warzywnych.
  • odżywiaj się regularnie, posiłki przyjmuj o tych samych porach dnia.
  • bądź aktywna ruchowo.
  • ogranicz spożywanie tłuszczów i słodyczy.
  • pij regularnie fermentowane mleczne napoje (kefir, maślanka).
  • uzupełnij dietę w produkty bogate w błonnik: płatki owsiane, muesli, otręby, pieczywo razowe, kasze, warzywa i owoce.
  • w przypadku nasilenia się objawów warto sięgnąć po rodzynki, suszone śliwki i morele. Można pić siemię lniane i sok z kiszonej kapusty.
  • pij na czczo przegotowaną wodę z miodem.
  • wyeliminuj z diety potrawy smażone, pieczone i grillowane.
  • unikaj czekolady i jagód.
  • czasem należy ograniczyć spożywanie takich produktów jak: grzyby, szparagi, groch, fasola, kapusta, kalafior, cebula, orzechy, ryż – mogą one również powodować kłopoty z wypróżnianiem.
  • nigdy nie sięgaj po heratki ziołowe, mające działanie przeczyszczające – mogą one spowodować skurcze macicy a nawet wywołać przedwczesny poród.

  4. SKURCZE ŁYDEK

  • dostarczaj organizmowi produktów bogatych w magnez: orzechów, zielonych warzyw nasion roślin strączkowych, pełnoziarnistego pieczywa oraz kaszy gryczanej.
  • zwiększ spożycie mleka i jego przetworów, są one źródłem wapnia.
  • jedz owoce i warzywa bogate w witaminę C.
  • po kosultaci z lekarzem uzupełnij dietę preparatami zawierającymi magnez i wapń.

  5. NADCIŚNIENIE I OBRZĘKI

  • spożywaj ryby bogate w kwasy omega-3 gdyż zapobiega to wystąpieniu nadciśnienia indukowanego ciążą.
  • jedz dużo warzyw  owoców – są one źródłem potasu, który obniża ciśnienie krwi.
  • spożywaj produkty bogate w wapń i magnez.
  • jeśli lekarz nie zaleci inaczej, pij dużo płynów – to wspomaga pracę nerek.

  6. DOLEGLIWOŚCI UKŁADU MOCZOWEGO

  • regularnie wykonuj badanie ogólne moczu – pozwala ono w łatwy i tani sposób stwierdzić ewentualne zakażenie dróg moczowych
  • pij duże ilości wody mineralnej niegazowanej – wypłukuje ona bakterie z dróg moczowych
  • spożywaj produkty bogate w witaminę C – zakwaszają one mocz co uniemożliwia namnażanie się bakterii
  • pij sok z żurawiny lub herbatki żurawinowe, które również zapobiegają rozwojowi bakterii
Udostępnij wpis:
    Kategorie: Ciąża, Porady. Tagi: , , , , , , , . Autor: Joanna Zasimowicz-Głucha. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

    O Joanna Zasimowicz-Głucha

    Witam. Mam na imię Joanna i jestem położną z kilkuletnim stażem pracy. Ukończyłam Wyższe Studia Magisterskie na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu o kierunku Położnictwo. Początkowo doświadczenie zawodowe zdobywałam pracując w Ginekologiczno-Położniczym Szpitalu Klinicznym w Poznaniu. Obecnie jestem położną środowiskowo-rodzinną. Sprawuję opiekę nad kobietami w ciąży, połogu i noworodkami. Wiem, jak ogromnym zaufaniem darzą mnie pacjentki stąd pomysł na ten blog - udzielenie specjalistycznych, fachowych informacji z dziedziny położnictwa i ginekologii. Mam nadzieję,że niejednej kobiecie pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości oraz udzielić informacji na nurtujące pytania. Prywatnie jestem mamą rocznej Dominiki. W pracy dzielę się z innymi kobietami własnym doświadczeniem połączonym z wiedzą merytoryczną. Moje zainteresowania to: medycyna,psychologia,genetyka i antropologia. Uwielbiam podróże, dobrą kuchnię oraz długie rozmowy o wszystkim i o niczym.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>